Categorii
Opinii

Metamorfoza

Institutul Educației din Marea Britanie recomandă ca elevii să nu mai fie expuși unor noțiuni toxice cum ar fi patriotismul. Arhiepiscopul de Canterbury, capul bisericii anglicane, propune ca Marea Britanie să adopte oficial șaria ca lege separată pentru musulmanii britanici. Aflăm, de la distinsul prelat, că o singură lege pentru toată lumea rămâne ceva dezirabil, dar în practică ar fi de-a dreptul discriminatoriu. Publicat inițial la În Linie Dreaptă pe data de 25 februarie 2008

Partajare
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
We don’t need no education
We don’t need no thought control
Teachers leave them kids alone
Hey! Teachers! Leave them kids alone!

Pink Floyd

Într-un studiu dat publicităţii în ianuarie cercetătorii de la Institutul Educaţiei – o organizaţie influentă în ce priveşte stabilirea politicii educaţionale a Marii Britanii – fac următoarea recomandare: nu-i învăţaţi pe copii să fie patriotici. Patriotismul e un obstacol nociv în calea dezvoltării facultăţilor critice ale cetăţeanului postmodern.

Patriotismul ar trebui evitat în cadrul lecțiilor școlare deoarece istoria britanică este „ambiguă din punct de vedere moral”, recomandă un organism educațional de vârf.

Istoria și lecțiile de cetățenie trebuie să adere numai la transmiterea datelor faptice în loc să încurajeze loialitatea față de Marea Britanie, mai ales atunci când acoperă subiecte cum ar fi cel de-al doilea război mondial sau imperiul britanic, au spus cercetătorii Institutului de Educație. Cadrele didactice nu ar trebui să insufle mândria în ceea ce se consideră a fi momentele frumoase ale istoriei britanice, deoarece episoadele mai rușinoase ar putea fi subestimate sau excluse.

Comerțul cu sclavi, imperialismul și războaiele din secolul 20 ar trebui să fie predate drept chestiuni controversate iar elevii să hotărască singuri cum se simt cu privire la țara lor, se spune în raport.

Raportul critică tendința actuală de a folosi lecțiile de cetățenie ca o modalitate de a promova mândria de a fi britanic și de a dezvolta un sentiment de apartenență națională. Se spune în raport: „A iubi ceea ce este corupt corupe la rândul său, nu în ultimul rând deoarece ne determină să ignorăm, uităm, să iertăm sau să scuzăm corupția. Și în această privință patriotismul este deosebit de vulnerabil. Țările sunt entități morale ambigue: ele sunt ceea ce sunt în virtutea istoriei lor”.

„Sunt țările cu adevărat potrivite pentru a fi iubite? A iubi ceva poate fi rău pentru noi, de exemplu atunci când lucrurile pe care le iubim sunt corupte moral. Deoarece toate istoriile naționale sunt, în cel mai bun caz, ambigue din punct de vedere moral, este o chestiune discutabilă dacă cetățenii ar trebui să-și iubească țara”.

Don’t teach children patriotism — The Times

He’s a real Nowhere Man,
Sitting in his Nowhere Land,
Making all his nowhere plans
for nobody.

The Beatles

Ok, patriotismul corupe minţile tinere. Mai departe. Ce corupe minţile adulte? Să fie religia?

Hm, e un subiect dificil. În Marea Britanie sînt o multitudine de religii. Aici e nevoie de o abordare mai nuanţată şi mai ales purificată de negativism. Puţin spirit creştin de toleranţă şi deschidere încadrat într-un discurs generos de acţiune afirmativă poate face miracole, vorba credinciosului. Şi cine să fie mai potrivit pentru acest misionarism delicat decît capul bisericii anglicane, arhiepiscopul de Canterbury? Dr. Rowan Williams e cel mai autorizat să le explice englezilor că a sosit timpul să integreze șaria în Magna Carta. Şi de ce nu și în Tatăl Nostru… dar toate la timpul lor.

Joi, într-un interviu acordat postului Radio 4 (BBC), Rowan Williams a spus că adoptarea unor părți din legea islamică (șaria) ar contribui la menținerea coeziunii sociale și pare inevitabilă. Tribunale șaria există deja, a subliniat el. Ar trebui să „recunoaștem” faptul că unii cetățeni britanici nu aderă la sistemul juridic britanic, a spus el, și că musulmanii nu ar trebui să aleagă între „alternativele rigide ale loialității culturale sau ale loialității față de stat”.

Ceea ce a declarat în continuare a fost și mai remarcabil. El i-a explicat intervievatorului, în felul său blând și retoric, că multe din lucrurile scrise despre acest subiect confuz sugerează că „situația ideală este una în care există o lege și o singură lege pentru toată lumea”. Apoi: „Acest principiu este un pilon important al identității noastre sociale, ca democrație liberală occidentală”. Cât de adevărat.

Cu toate acestea el a continuat: „Denotă o lipsă de înțelegere să presupunem că oamenii nu au și alte afilieri, alte loialități, care formează și dictează modul în care ei se comportă în societate, iar legea trebuie să țină seama de acest lucru”.

Declarații de genul acesta nu-mi fac bine la tensiunea arterială dar am ascultat mai departe. „O abordare care spune pur și simplu că există o singură lege pentru toată lumea și asta e tot ce ne trebuie… cred că este un pic periculoasă.”

Archbishop, you’ve committed treason — The Times

Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Träumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt.

Aşa începe Metamorfoza lui Franz Kafka. Un comis voiajor pe nume Gregor Samsa se trezeşte într-o dimineaţă transformat inexplicabil într-o creatură dezgustătoare.

As Gregor Samsa awoke one morning from uneasy dreams he found himself transformed in his bed into a monstrous vermin.

Metamorfoza unei naţiuni durează ceva mai mult. După 14 secole de existenţă englezilor li se comunică de 25 de ani, pe toate canalele posibile, că sînt un produs istoric expirat. Păcatul lor e capital: sînt englezi, un popor creştin într-o ţară cu istorie şi tradiţii vechi. Remedierea acestei stări de fapt ruşinoase nu poate fi decît drastică. E nevoie de o metamorfoză completă. Patriotismul trebuie interzis şi creştinismul tolerat doar în măsura în care primeşte botezul islamic. Forma noii creaturi gîndite de kafkienii europeni e vag definită, însă direcţia schimbării este ferm proiectată: e vorba despre transformarea unui popor dintr-o ţară într-o populaţie pe un teritoriu.

Într-un ultim act de metamorfoză Gregor Samsa a părăsit ficţiunea şi călătoreşte pe tot continentul. Într-o zi va ajunge şi în România.

Reacţii la declaraţiile arhiepiscopului de Canterbury:

Western society has its faults, as we all know, and as the islamists themselves never tire of pointing out. But personally speaking, they are faults that I can live with. Islam, on the other hand, has faults that I cannot live with and I won’t live with under any circumstances, and a lot of people in this country feel exactly the same way.

Ok, I think you wanted me to talk about Europe and the threat of islamization. And the problem really isn’t Islam or Moslems, because they are just taking advantage of a European weakness… and what that is: it’s a lack of civilizational confidence. Moslems have it, Europeans don’t. They do not have a confidence in their own civilization.

Publicat inițial la În Linie Dreaptă pe data de 25 februarie 2008

0
Partajare
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Emil Borcean

De Emil Borcean

Sunt geolog prin formație universitară și programator software de profesie. Am trăit numeroși ani în Anglia, Canada și Germania. În 2007 am întemeiat patruped:bun biped:rău, unul dintre primele bloguri conservatoare de limbă română. (Titlul parafraza expresia "two legs bad, four legs good" din romanul Ferma Animalelor de George Orwell.)
În anul 2010 am înființat, împreună cu colegii de la blogul Dreapta.net, publicația conservatoare În Linie Dreaptă.
Mă consider un conservator de rând, adică al omului de rând.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *